• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • مرجع شعبه مرکزی
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

جملات بزرگان

قال الصادق عليه ‏السلام :

مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و َعَمِلَ بِهِ و َعَلَّمَ لِلّهِ دُعِىَ فى مَلَكُوتِ السَّماواتِ عَظيما فَقيلَ: تَعَلَّمَ لِلّهِ و َعَمِلَ لِلّهِ و َعَلَّمَ لِلّهِ؛

ادامه مطلب...

در این اثر شخصیت حسین‌بن علی(ع) و شهادت او و انگیزه و نتایج آن بررسی و سعی شده است زندگی آن حضرت(ع) را از بدو تولد و تا پس از شهادت بازشناسی شود. در این رهگذر اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی جامعه اسلامی در این مدت مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌گیرد تا دانسته شود که پیامبر اسلام(ص) دین خود را متکی به چه ارزش‌هایی در برابر باورهای جامعه بدوی شبه جزیره عرضه کرد و چه مسایل و مصایبی بعد از رحلت نبی‌اکرم(ص) برای میراث آن حضرت(ص) یعنی دین و خاندانش ایجاد شد.

بر اساس مطالب کتاب، در این تحقیق، تمامی کتاب‌های قدیمی مورد استفاده قرار گرفته و علاوه بر آن، از کتاب‌های نویسندگان جدید که به نوعی از حسین‌بن علی(ع) سخن گفته‌اند، بهره‌گیری شده است. همچنین سعی شده محتوای فکری عاشورا و فلسفه قیام در پیام‌های امام(ع) که خوشبختانه در دسترس داریم، جست‌وجو شود و هر سخنی که بر زبان آورده و هر پیامی که فرستاده و هر خطبه‌ای را که ایراد فرموده، در فلسفه قیامش بیان شود، چرا که از آن می‌توان آیین آزادی و آزادگی و ستیز در برابر ستم و فریاد در رویاروی خفقان را در سیره و سنت آن امام همام احیا و اقامه شود. همچنین ابعاد وسیع فلسفه ستم‌ستیزی و مبانی عمیق عقیدتی آن شناخته شود و در بررسی و بیان فلسفه قیام و محتوای فکری عاشورا، آنچه از خرافات و بدعت‌ها و ناهنجاری‌ها که بر پیکره این حرکت همیشه جاوید تاریخ تنیده نیز زدوده شود.

تاریخ بشر، شخصیت‌های تاثیرگذار بسیاری داشته است، انبیا، دانشمندان، سلاطین و حاکمان ، رهبران قیام‌ها و نهضت‌ها و... همه به نحوی و به درجه‌ای بر حیات انسانی تاثیر گذاشته‌اند. در این میان شخصیت‌های معدودی هستند که نوع و درجه تاثیرگذاری آنان متفاوت است. نقش‌آفرینی آنان چندان محدود در مکان و زمان نیست. به‌راحتی فاصله‌ها را برمی‌دارند و پرده زمان را می‌درند. فرقی نمی‌کند که کیستی؟ چیستی؟ در چه زمانی به‌سر می‌بری؟ رنگ و نژادت چیست؟ بر کدام آئینی؟ کافی است آشنایی با آن شخصیت پیدا کنی، همین آشنایی می‌تواند مقدمه معرفت و پیوند تو با او باشد. گویی اینان «خود» خودت را نشانه گرفته‌اند، عمق وجدان آدمی را، همان جایی که نقطه اشتراک انسانیت همه انسان‌هاست. انبیاء و فرزانگان تاریخ چنین‌اند. شاید رمز جاودانگی آثاری چون دائو - د- ته چینگ، آپانیشادها، کتاب اشعیاء نبی، مکاشفات یوحنا، دیوان حافظ و خلق کنندگان این آثار همین باشد. در این میان قرآن و محمد قرآن را منزلتی دیگر است. کم نیستند شخصیت‌هایی که به‌واسطه همین پیوند تا عمق جان انسان‌ها نفوذ می‌کنند. حسین‌بن علی(ع) از همین سلاله است.

اگر بپذیریم که منزلت والایی انسانی آدم(ع) و مقام اصطفایش به توبه و انابه، ابراهیم خلیل‌اللهیش به مجاهدت و سخت کوشی در راه حق، موسی کلیم‌اللهیش ستیز با ظلم و عیسی روح‌اللهیش به دوستی و محبت خدا و خلق بود، حسین(ع) همه این ویژگی‌ها را با هم داشت؛ در عین حال جان محمد(ص) بلکه جان جانان او هم بود. به‌راحتی می‌توان از مجموعه گفته‌های پیامبر(ص) درباره حسین(ع) به استنباطی مشابه با آن چه علی(ع) درباره برادرش حسن‌بن علی(ع) گفته است، رسید. «و وجدتک بعضی بل وجدتک کلی حتی کان شیئا لو اصابک اصابنی و کان‌الموت لو اتاک اتانی (برگرفته از وصیت‌نامه علی"ع" به فرزندش حسن"ع")». هر منصفی با مروری کوتاه بر گفتار پیامبر(ص) نسبت به حسین(ع) می‌تواند به این استنباط دست یابد که این جملات زبان حال پیامبر اکرم(ص) نسبت به حسین(ع) هم هست. پس اغراق نیست که اگر گفته شود حسین(ع) عصاره انسانیت و چکیده آدمیت و بهترین نمونه آرمانی انسان است. چرا که او وارث همه زیبایی‌های متبلور در نمونه‌های آرمانی انسانی است: از آدم تا خاتم، بهترین سرمشق قابل تبعیت است. هیچ بهانه‌جویی نمی‌تواند ادعا کند او چون آدم و نوح و ابراهیم، موسی و عیسی و محمد، متصل به وحی بوده و نتیجه بگیرد که او تافته‌ای جدا بافته است و رهرویش ناممکن! او نشو و نما یافته کوچه‌های مدینه بود و همه تلاطمات دوره پرغوغای نیمه اول هجری را تجربه کرده بود. او در همان شرایطی رشد کرد که کسانی چون عبدالله‌بن عباس، عبدالله‌بن عمر، ابوسعید خدری، عبدالله‌بن زبیر و... اما، حسین، حسین(ع) شد و این زبیر، ابن‌زبیر. تصویری که تاریخ از این چهره‌ها ترسیم می‌کند بسی گویاست.

حماسه کربلا واقعیتی است اسطوره‌ای و اسطوره‌ای است واقعی. چشمه جوشان گفتمان‌های انسانی است. گفتمان عدالت، گفتمان ستیز، گفتمان حق جویی، گفتمان عشق، گفتمان نفرت و ده‌ها گفتمان دیگر از درون آن می‌جوشد. شمشیری که حسین(ع) در کربلا فرود آورد جامعه اسلامی و بلکه جامعه انسانی را چهار پاره کرد: آرمان خواهان صادق، آرمان خواهان دروغگو، آرمان خواهان ترسو و آرمان ستیزان ستیزه‌گر. آنان که با اندیشه حسین(ع) همراهند و به خاطر آن مجاهدت می‌کنند، بسی اندکند. اما آن سه‌گونه دیگر جمعیتی کثیر دارند. گویی همان نسبتی که در کربلا بود در همه نسل‌ها و در همیشه تاریخ حفظ شده است. شگفت آن که این اقبال و ادبار فقط نسبت به حسین(ع) نیست، بلکه در مورد همه انسان‌های شاخص تاریخ صدق می‌کند.

انسانی با مشخصات حسین‌بن علی(ع) به‌راحتی می‌تواند نقش «انسان معیار» را در حیات بشری ایفا کند. همان موجود شاخصی که بشریت سخت نیازمند اوست. در منطق دینی، فهم لزوم شناخت و تبعیت از «انسان معیار» چندان دشوار نمی‌نماید. این موضوع در بیشتر متون مقدس ادیان مختلف، انعکاسی گسترده یافته است. در قرآن هم انسان‌هایی چون ابراهیم(ع)، موسی(ع) و محمد(ص) به عنوان اسوه‌های شایسته پیروی معرفی شده‌اند، اما همیشه این توجیه تلخ و این خود‌فریبی آزار دهنده که انبیا از جنسی دیگرند، خلقت‌شان متفاوت است و در دستگاه الهی جای‌گاهی و منزلتی دیگر دارند مانع از فراهم‌آوردن شرایط عمل به این توصیه حیاتی شده است. جامعه‌شناسان و روان‌شناسان هم بر این نکته که شناسایی و توجه به «نمونه آرمانی» و «سنخ ایده آل» ضرورتی انکار ناپذیر است تاکید دارند. کسانی چون حسین(ع) نمونه‌هایی هستند که اگر معاندان ظلوم و مدافعان جهول بگذارند، می‌توانند به خوبی ایفاگر چنین نقشی در حیات انسانی باشند.

بر این پایه، هرچه چنین شخصیت‌هایی بهتر شناخته شوند و هرچه دقیق‌تر معرفی شوند خدمت بایسته‌تری به نوع انسان شده است. بنابراین دایره و دامنه پژوهش نسبت به آنان هر روز باید توسعه یابد. این‌گونه تحقیقات نه تنها شان بنیادی دارند بلکه همواره ارزش کاربردی خود را حفظ می‌کنند. نتیجه چنین تحقیقاتی می‌تواند به اهداف مهمی چون: معرفی نمونه والای انسانی، ایجاد تحول در ارزش‌های فرهنگی، تصحیح مناسبات انسانی و حتی بهینه سازی اندیشه سیاسی کمک کند.

کتاب حاضر در چهار فصل و 42 بخش، ابعاد مختلف زندگانی این بزرگ مرد صلح و شهادت و احیاگر دین محمد(ص) را به نظاره نشسته است که عناوین فصول چهارگانه آن از این قرارند: از تولد تا امامت، امامت تا شهادت، پس از شهادت و مواریث علمی امام (ع).

در انتهای این اثر، نمایه‌ای از منابع کتاب، آیات، روایات، اشعار عربی، اشعار فارسی، اشخاص، قبایل، خاندان، فرق و مذاهب، وقایع، اماکن جغرافیایی و کتب نیز درج شده است.

چاپ نخست کتاب «حسین‌بن علی(علیه‌السلام) امام شهدا» در شمارگان 6000 نسخه، 856 صفحه و بهای 200000 ریال راهی بازار نشر شد.

منبع :
خبرگزاری کتاب ایران

شما مجاز به درج دیدگاه نیستید! شاید باید در سایت عضو و یا وارد شوید.

لوگو شبکه های اجتماعی

جستجو در میان مطالب

نماد الکترونیک

امروز5487
دیروز10228
ماه116989
همه بازدیدها6875007

شعبه مرکزی : خیابان شریعتی، تقاطع طالقانی، پلاک 173

تلفن : 8-77632007-021

ایمیل: info[at]kanoon-ansar[dot]ir

ساعت کاری شعبه مرکزی

ساعات کاری شعبه امیرآباد

Design: